بررسی خانواده تویوتا پریوس

0
(0)

تویوتا پریوس نخستین بار سال 1997 به‌عنوان خودروی تمام هایبرید برقی وارد بازار شد. سال گذشته (2015 میلادی) نسل چهارم آن متولد و به‌تازگی مدل 2017 نیز به بازار آمد. نسخه پلاگ-این هایبرید از نسل سوم روی خط تولید رفت و در سبد فروش قرار گرفت. این ژاپنی بی‌آزار از همان ابتدا در زمره خودروهای پاک جای داشت، به‌طوری‌که از نظر آژانس محافظت از محیط‌زیست ایالات متحده و هیئت منابع هوایی کالیفرنیا (CARB) جزء پاک‌ترین خودروهای فروخته‌شده در آمریکا بر اساس میزان انتشار آلایندگی است.

10 بررسی خانواده تویوتا پریوس

 

جدای از فناوری‌های امنیتی، رفاهی و رانندگی که در سطح سایر محصولات تویوتاست، همگان پریوس را با دوستدار محیط‌زیست بودنش می‌شناسند. مدل 2017 از قوای محرکه هایبرید سینِرژی تویوتا (Hybrid Synergy Drive) بهره می‌برد که شامل دو واحد مجزاست: بلوک آلومینیومی بنزینی 1.8 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپ با توان 95 اسب بخار (71 کیلووات) در 5200 دور بر دقیقه و گشتاور 142 نیوتون‌متر، مجهز به سامانه زمان‌بندی متغیر و هوشمند سوپاپ‌ها (VVT-i)؛ موتور برقی از نوع مَگنِت AC همزمان با حداکثر قدرت و گشتاور به ترتیب 71 اسب بخار (53 کیلووات) و 163 نیوتون‌متر و ولتاژ بیشینه 600 ولت. البته توان خالص خروجی به دلیل بعضی پیچیدگی‌های فناوری هایبرید کمتر از حاصل جمع و برابر با 121 اسب بخار (90 کیلووات) است.

11 بررسی خانواده تویوتا پریوس

 

پریوس هایبرید 2017 مجموعاً 6 تریم مختلف دارد: تو (Two)، تو اِکو (Two Eco)، تری (Three)، تری تورینگ (Three Touring)، فور (Four)، فور تورینگ (Four Touring). طبق تخمین EPA تمامی مدل‌ها (بجز تو اِکو) در مسیر شهر، جاده و ترکیبی به ترتیب 4.3، 4.7 و 4.5 لیتر بنزین می‌سوزانند. اما تریم بسیار اقتصادی‌تر اِکو پا را فراتر گذاشته و تنها به 4، 4.4 و 4.2 لیتر بنزین احتیاج دارد. سامانه ترمز به فناوری بازیابی انرژی ترمز مجهز بوده که در کوچک‌ترین فرصت قوای اضافی را در باتری‌ها ذخیره می‌کند. در بحث استاندارد آلایندگی نیز، موفق به دریافت گواهی‌های بسیار سخت‌گیرانه SULEV و AT-PZEV شده که به ترتیب مربوط به قوانین فدرال و ایالت کالیفرنیا آمریکا هستند.

12 بررسی خانواده تویوتا پریوس

 

دو نوع مجموعه باتری متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد: همان 1.31 کیلوواتی (6.5 آمپرساعتی) نیکل متال-هیدرید نسل قبلی در “تو”؛ نمونه جدید 0.75 کیلوواتی (3.6 آمپرساعتی) لیتیوم-یون در سایر نسخه‌ها که 35 پوند (15.8 کیلوگرم) سبک‌تر و منسجم‌تر بوده و در شتاب‌گیری و ترمز‌گیری پربازده‌تر عمل می‌کند. نکته‌ای که شاید به ذهنتان برسد، کاهش ظرفیت و خروجی باتری‌های لیتیوم-یون در نسل جدید است. در پاسخ باید بگویم از آنجایی که به دلیل نیاز به طول عمر بیش از ده سال، هیچ‌گاه باتری خودروهای هایبرید به‌صورت کامل خالی و شارژ نمی‌شود؛ مجموعه جدید علی‌رغم ظرفیت کمتر، ظرفیت مؤثری برابر با 70 درصد دارد که می‌شود به عبارتی 0.525 کیلووات ساعت؛ دقیقاً مساوی ظرفیت مؤثر باتری‌های لیتیوم-یون نسل قبلی. اگر وزن 40 درصد کمتر را نیز به این مورد اضافه کنید، قطعاً درخواهید یافت که انتقادی در این زمینه وارد نیست.

13 بررسی خانواده تویوتا پریوس

 

طبق گفته‌های رسمیِ تویوتا از زمان عرضه این خودرو تا کنون، به‌واسطه پیشرانه درون‌سوز پاک و سامانه هایبرید پربازده، از انتشار 11,794,335 تن دی‌اکسید کربن در جو زمین جلوگیری به عمل آمده است. هدف کنونی نیز کاهش بیشتر نرخ ورود این ماده مخرب به محیط‌زیست می‌باشد. تولد پریوس در بیش از 15 سال گذشته، تحولی عظیم را در خدمات حمل‌ونقل عمومی ایجاد کرد، به‌طوری که تا حال بالغ بر 1.8 میلیون دستگاه از آن در بازار ایالات متحده به فروش رفته و نقش بسیار پررنگی در کاهش آلودگی شهرهای مختلف دارد. تنها در آمریکا بیش از 7 میلیارد لیتر بنزین صرفه‌جویی شده که تقریباً برای 4 میلیون بار دور زدن کره زمین کافی خواهد بود! بد نیست بدانید هزینه چنین حجمی از سوخت نزدیک به 5 میلیارد دلار، معادل راه‌اندازی حدود 2500 توربین بادی است.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

احتمال استفاده نسل بعدی تویوتا کرولا از پیشرانه‌ ب‌ام‌و

0 (0) در دسامبر سال 2011 توافقنامه‌ای بین تویوتا و ب‌ام‌و برای کار روی برخی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد تویوتا